Wednesday, November 12, 2008

Politik Malaysia : Puhh Kanan Puhh Kiri

Nak cerita, takut mengarut pula bunyinya!. Takkan lah ada lagi benda-benda macam ni di zaman serba moden ni. Tapi bila dah berlaku depan mata dan terkena pada rakan sendiri baru lah nak percaya. Rasanya perkara macam ini ramai yang biasa dengar atau mungkin pernah berlaku pada diri sendiri.

Manderem! atau "guna-guna" atau ''buatan orang" atau "sihir". Bukan hendak jadikan blog ini ruangan mastika atau variasari. Ramai juga berpendapat tak perlu lah cerita macam ni, sebab dalam tv pun dah ada Expose dan Misteri Nusantara. Tapi mereka tak cerita tentang hubungkait dengan ahli politik di Malaysia. Jeng jeng jeng!.

Dari dulu lagi benda macam ini telah menjadi amalan tidak kiralah apa jua pangkat, kedudukan, bangsa dan agama di negara kita ini. Yang panasnya sekarang, perkara ini semakin menjadi bualan apabila menjelang Pemilihan UMNO. Percaya atau tidak, ada dikalangan Parti Kerajaan dan Parti Pembangkang yang mengamalkan benda begini!. Kalau yang tak mengamal tu baguslah. Ya lah, Rasulullah dah tinggalkan kita Al-Quran dan Sunnah sebagai panduan lengkap dalam hidup jadi buat apa nak ikut panduan lain pula. Saya tahu bukan semua bomoh, pawang dan pengamal ilmu batin ini membelakangkan agama Islam. Tapi kebanyakannya macam mana? Cuba nilai sendiri!

Bagi yang ikut panduan lain ni tujuannya pelbagai, apa yang saya nampak ia sama ada untuk diri sendiri atau dikenakan kepada orang lain. Rasanya pembaca sudah boleh mengagak maksud saya. Kini nampak gayanya bomoh-bomoh, pawang dan pakar pengamal ilmu kebatinan semakin mendapat sambutan lebih-lebih lagi menjelang pemilihan. Ada yang mengenakan pengeras yang tinggi untuk perkhidmatan mereka. Kita pun boleh jadi keras (mati terkejut) kalau dengar harganya. Tapi kalau dah terdesak harga tak menjadi masalah. Janji mereka dapat apa yang dihajati.

Ada dikalangan ahli politik mengambil khidmat bomoh atau pengamal ilmu batin bagi membantu karier politik mereka. Apa ke halnya ahli politik merujuk pak moh? Mungkin boleh nasihat untuk pulihkan ekonomi negara kot? Tak pun Manderem negara luar supaya datang melabur di Malaysia. Pak moh ni manusia seperti kita juga. Rakyat biasa macam kita. Tapi ahli politik merujuk seperti mereka ini pakar ekonomi dan pakar politik.

Yang diketahui setakat ini ada individu terdiri dari ahli politik merujuk pak moh ni untuk minta pendinding! Ni bukan dinding simen dan batu. Nak terangkan takut tersilap, cuba pahamkan sendiri, sebab perkara ghaib begini memang tiada penjelasan melalui sains dan teknologi. Kena alami sendiri. Saya paham kalau anda berasa begini "Nak percaya? susah! Tak percaya ? Tak boleh!". Berserahlah pada Allah swt itu yang sebaik-baiknya.

Mereka yang minta pendinding ni selalunya sebab nak elak terkena buatan orang. Kesimpulanya, mereka ini minta pendinding dari pak moh supaya elak terkena buat atau guna-guna yang sememangnya datang dari pak moh yang lain. Tengok! pusing-pusing kat situ juga?
Kes lain pula ada juga ahli politik minta tolong pak moh ni supaya mereka menang! Tak pun kekal jawatan tertinggi dalam parti! Tak pun supaya dia menjadi pilihan majoriti!

Ada juga menggunakan khidmat pak moh untuk mengenakan atau menjatuhkan orang lain.
Sememangnya ada manusia yang berhati busuk macam ni. Bukan apa dah rasa diri tak boleh menang, mula lah berkiblatkan kesesatan untuk menjatuhkan lawan. Ada yang menggunakan tangkal, menghantar makhluk halus dan macam-macam lagi, yang penting lawannya tunduk atau mengalah. Tapi kebanyakan lawan pula dah fikir dulu juga. Mereka pun dah siapkan diri dengan pendinding mereka. Pelbagai cara dan amalan dilaksanakan bagi menjadi pendinding diri. Ada juga melalui objek-objek yang dikatakan mempunyai tenaga mistik yang bertujuan melindungi si pemakainya. Wuallahhualam!


Inilah refleksi senario politik Malaysia yang tidak kelihatan. Satu sudut yang sememangnya sudah lama bertapak di negara kita cuma ianya seakan-akan ghaib. Saya tak kata ia dikalangan melayu sahaja, semua bangsa mengamalkannya.

Jangan pula akan datang ada Menteri Bomoh dalam kabinet Malaysia sudahlah. Pilihanraya seterusnya nanti bila memandang muka calon pada kertas undi anda. Fikir sejenak, nak Pangkah Parti Kerajaan ke Parti Pembangkang. Anda gengam erat-erat kertas undi tu lepas tu anda
Puhh Kanan- Puhh Kiri. Manalah tahu kot-kot cara ni berkesan nak pilih pemimpin anda. Selamat mencuba!

2 comments:

Anonymous said...

I don't think you get the clear picture. I totally not agree with you. Come on la, open you eyes!

Politic not that ugly, people like you make it dirty.

Please remember the basic principle of politic, make a research if you need to.

admin said...

Hi shorttalk
:)Thanks! for your comment. Its totally ok to disagree for something that you disbelieve.

I know what is written here is looks rediculose. But its not just simply my imagination, gossips or bedtime story.

When come to spiritual or supernatural matters, there is no really 100% scientific or commonsense explanations for it.
All based on self experience.

The worst part is, I have experienced & saw it several times.

And Im not the only witness here. Few friends, reporters, bloggers and politicians too. Its hard to argue with that. Thats one of the reason im posted this topic.

I tried my best to include all my research here. But I have to admit the article flaws that I couldnt stated any names or pics. 'dejavu'

"The funny thing about the resources of info is you just got to know where to find it"

May be I have to create new blog
"akutakbetul2.blogspot.com" :D


have you experience it?