Wednesday, January 7, 2009

PBB Lembab: Penduduk Dunia Hilang Sabar?



Boikot Tarik diri dari PBB? Negara Mana akan buat dulu?

Ramai sudah bengang dan muak dengan sikap pilih kasih PBB! Berbuih-buih mulut pemimpin dan penduduk dunia menyelar tindakan Israel yang semakin rakus meragut nyawa orang awam Palestine. Tak kurang juga, ada yang mengutuk sikap tutup mata Amerika dan PBB. Sikap birokrasi PBB sudah jelas, kerana sehingga kini masih tiada suara kedengaran atau tindakan tegas yang dikeluarkan oleh badan dunia itu.

Tiada apa yang boleh dilakukan lagi oleh para pemimpin dunia sama ada dari Liga Arab, OIC, NAM, G7,G14 atau lain-lain pertubuhan untuk menghentikan pembunuhan di Palestine. Dah bersuara dan berhimpun ratusan ribu pun tak ada perubahan. Malah Amerika-Israel hanya tertawa sinis melihat kelibat negara-negara kerdil ini terkinja-kinja mempertahankan Palestine.

Negara-negara anggota PBB dari 1945

Jika PBB-Amerika-Isreal tetap terus pekakkan telinga untuk mendengar rintihan penduduk dunia. Membutakan mata tidak mahu melihat kehancuran dan kematian orang awam Palestine. Ini menunjukkan yang PBB tidak lagi relevan sebagai badan yang mampu memantau keamanan sejagat.

Negara-negara yang tidak bersetuju dengan tidak tanduk Amerika-Israel-PBB boleh bertindak memboikot dengan keluar dari menjadi anggota PBB. Negara-negara anggota OIC, Liga Arab, Asean dan lain-lain pertubuhan sepatutnya mendesak dengan memboikot atau menarik diri dari menjadi anggota pertubuhan dunia itu.

Keluar dari PBB dan bentukkan pertubuhan baru tanpa sikap birokrasi dan tanpa wujudnya kuasa VETO. Soalnya negara mana yang akan bertindak dahulu?

No comments: