Thursday, January 15, 2009

Israel Si Pembelit & Tukang Karut


Amerika sekutu rapat Isreal - "Nak cium sikit boleh" Kata Bush


Terbukti yang Israel pembelit fakta, hari ni cakap lain, besok cerita lain. Ini berikutan Resolusi yang telah diluluskan oleh PBB yang dosokong oleh 14 negara dan Amerika bertindak berkecuali. Mengapa Amerika Berkecuali? Baca selanjutnya.


Dilaporkan didalam berita bahawa Resolusi ini telah diluluskan, tapi malangnya Israel dan Hamas masing-masing tidak mahu menghentikan serangan. Alasan Hamas adalah mereka tidak akan henti menyerang selagi Israel tidak berundur. Israel pula mengatakan yang mereka tidak terima usul Resolusi tersebut kerana tidak mengetahui mengenainya. Saya ulang sekali lagi kenyataan Israel, mereka mengatakan TIDAK MENGETAHUI mengenai resolusi yang diperbincangan. Sebab itu mereka masih meneruskan serangan.



Ehud bersama Penyembelih Palestine Ariel Sharon


Tapi beberapa hari kemudian berita Reuters Melaporkan sebaliknya.
Dapati bahawa 10 minit sebelum perbincangan untuk membahaskan Resolusi "mendesak gencatan senjata" tersebut bermula. Perdana Menteri Isreal Ehud Olmert telah secara peribadi menghubungi Bush untuk menyatakan hasrat mengenai Resolusi tersebut. Dijelaskan bahawa Bush 'sedang berucap' dan ketika itu di Philadelphia.

Ketika menghubungi Presiden Amerika, pegawai Bush mengatakan yang beliau sedang berucap dan tidak dapat menjawab panggilan Perdana Menteri Israel. Namun Ehud Olmert bertegas bahawa beliau perlu bercakap dengan Bush.

Para Pegawai menarik Bush turun dari pentas dan membawa beliau ke sebuah bilik lain untuk bercakap dengan Ehud Olmert!?? Biar betul! Sekarang anda tahu bagaimana kuasa Israel boleh mendesak Bush daripada berhenti berucap. Dalam perbualan tersebut Israel telah mendesak Amerika supaya tidak menyokong usul tersebut. Jadi sekarang kita tahu mengapa Amerika mengambil keputusan berkecuali dalam meluluskan Resolusi tempoh hari.

Disini juga dengan jelas menunjukkan bahawa Israel ini memutarbelit kenyataan, pada awalnya mengatakan yang mereka "tidak mengetahui" tentang Resolusi gencatan senjata. Tapi sebenarnya Isreal mempunyai agenda tersembunyi untuk terus meratah bumi Palestine.

Laporan Berita Reuters:
Pemimpin Zionis dedah perbualan telefon
BAITULMAQDIS: Tindakan Amerika Syarikat yang menyokong kezaliman Israel di Gaza semakin jelas apabila Perdana Menteri rejim Zionis itu, Ehud Olmert, mendedahkan panggilan telefon yang dibuat kepada Presiden George W Bush minggu lalu memaksa Setiausaha Negara Amerika, Condoleezza Rice, tidak menyokong usul Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengenai perang di Gaza, yang membuatkan beliau 'malu.'


Dalam ucapannya lewat kelmarin, Olmert berkata, beliau mendesak untuk bercakap dengan Bush dengan cuma 10 minit masa yang masih ada sebelum Majlis Keselamatan PBB mengundi Khamis lalu mengenai resolusi mendesak diadakan gencatan senjata segera yang dibantah Israel.

"Apabila kami mendapati Setiausaha Negara Amerika, atas alasan yang kami tidak memahami, mahu mengundi menyokong resolusi PBB, saya segera menelefon Presiden Bush dan mereka memberitahu saya, beliau sedang berucap di Philadelphia.

"Saya berkata, 'Saya tidak peduli'. Saya mahu bercakap dengannya sekarang. "Mereka menarik beliau dari pentas, membawanya ke satu bilik lain dan saya bercakap dengannya. Saya memberitahu beliau tidak boleh mengundi menyokong resolusi itu.

"Beliau berkata, 'Dengar sini, saya tidak tahu mengenainya, saya tidak melihatnya dan saya tidak memahaminya," kata Olmert sambil menyifatkan Bush yang akan meninggalkan pejabat pada 20 Januari ini sebagai 'rakan yang tiada tandingnya' kepada Israel.

Olmert menambah, beliau kemudian memberitahu Bush: "Saya memahaminya. Anda tidak boleh menyokong. Bush memberikan arahan kepada Rice dan beliau tidak mengundi menyokong resolusi itu – resolusi yang ditimbulkan dan dianjurkan olehnya.
"Rice malu dan tidak menyokong resolusi yang diaturnya," katanya. – Reuters

No comments: