Friday, January 9, 2009

Info: Demonstrasi Di Kedutaan Amerika!!

Selamatkan Palestine!

"Hancur,Hancur....Hancur Israel........Hidup,Hidup....Hidup Palestine" itulah antara laungan yang kedengaran ketika demonstrasi mengutuk tindakan Israel, yang berlangsung di kedutaan Amerika. Demonstrasi yang bermula selepas solat Jumaat terbahagi kepada beberapa kumpulan. Satu Kumpulan di Masjid As-Syakirin dan satu lagi kumpulan di Masjid Tabung Haji. Kedua-dua kumpulan tersebut berarak dan bertemu di hadapan kedutaan Amerika. Dijangkakan lebih 5,000 yang terdiri dari pada pelbagai kaum dan etnik hadir, memberi sokongan demonstrasi tadi. Demontrasi ini juga dibanjiri oleh para pemberita dan jurugambar dari dalam dan luar negara.



Antara pemimpin dan NGO yang hadir menyerahkan memorandum



Demonstrasi aman juga turut berlaku serentak hari ini dibeberapa kawasan, antaranya di Masjid Negara, Kuala Lumpur yang turut dihadiri oleh Tun Mahathir dan Mukhriz. Masjid Kampung Baru yang dianjurkan oleh UMNO Titiwangsa.

Sejumlah Demonstrasi yang terdiri daripada 127 badan bukan kerajaan, pelbagai kaum, dari dalam dan luar negara serta sorang perseorangan


Antara pemimpin yang hadir di kedutaan Amerika adalah Datuk Husam, Mat Sabu dari Pas dan Pengerusi COMPLETE Adnan Mohd Tahir. Mereka bersama-sama menyerahkan sendiri memorandum tersebut.




Sepanduk menyelar kekejaman Israel (kiri).
Replika Patung Bush yang bakal dibakar (kanan)


Sebelum itu, Masjid As-Syakirin,KLCC, saya sempat mencatitkan di dalam ingatan beberapa isi penting dari khutbah. Antaranya ialah:

1- Menurut sejarah, yahudi menduduki Palestine hanya selama 4 kurun (400 tahun) sahaja.

2- Selepas itu kemasukan Parsi menakluk Palestine dan kemudiannya kemasukan Pejuang Kristian dari Eropah. Tapi tidak dinyatakan berapa lama.

3- Kemudiannya, umat Islam menawan Palestine. Iaitu dari 636 Masihi sehinggalah pada tahun 1947 iaitu tahun PBB mengeluarkan pelan pembahagian negara. Ini bermakna lebih kurang 12 abad (1,200 tahun) umat Islam di Palestine.
4- Sejak pembahagian tersebut berlakulah beberapa siri peperangan di antara negara-negara arab dengan Isreal. Sehingga kini lebih kurang 282,000 rakyat Palestine terkorban yang terdiri daripada kanak-kanak, wanita dan orang tua.
5- Kepercayaan Bangsa Yahudi ini mendakwa bahawa mereka adalah dipilih oleh tuhan dan mempunyai hak membunuh bukan yahudi. Tapi inilah ciri-ciri pemerintahan yang dipertahankan oleh Amerika.
6- Tapi Hamas yang dipilih secara demokrasi melalui pilihanraya digelar pula oleh Amerika sebagai pertubuhan haram. Walhal mereka dipilih oleh rakyat Palestine untuk membela nasib mereka.
7- Umat Islam serta pemimpinnya wajib menyokong perjuangan Hamas merampas kembali tanah air.
8-Nabi Daud a.s dan Nabi Isa telah melaknat kaum Yahudi. Ini telah dinyatakan dengan terang di dalam Zabur dan Injil.

Antara NGO yang hadir

Esok beberapa perhimpunan aman akan berlangsung di beberapa tempat iaitu di Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur 10 dan 11 Januari 2009 dan di Stadium Melawati Shah Alam pada 10 Januari 2009. Semua dijemput hadir. Sila panjangkan kepada rakan-rakan. Saya tidak dapat pastikan masanya.

1 juta tandatangan sedang dikumpul

Minggu depan 16 Januari 2009, dijangka berlaku demonstrasi susulan di kedutaan Amerika bagi menyerahkan 1 juta tandantangan boikot mengutuk keganasan Isreal. Ketika demonstrasi tersebut sudah ramai yang beratur bagi menandatangani memorandum tersebut. Saya jangka lebih sejuta dapat dikumpul.




2 comments:

azlishukri said...

sama2 kita berdoa..

admin said...

ya..sama-sama lah kita berdoa dan setiap doa kita hendaklah disertakan dengan tindakan. Benda tak datang bergolek. Nak perubahan di Palestine kita kena bertindak sekarang.

Setinggi penghargaan kepada mereka yg dengan lantang menyelar dan bersepakat memboikot barangan Amerika-Israel.