Saturday, January 17, 2009

Wahid Endut : "Dia Punya Muka Ada Senyuuum"


Muka Ada Senyuum

Akhirnya terjawab sudah apabila secara rasminya PAS diumumkan menang kerusi P36. Dengan perbezaan 2631 membuktikan PAS semakin mendapat kepercayaan di hati rakyat. Semua ini seolah telah dijangka, perbualan dan temubual sesama rakan rata-ratanya telah memberikan jawapan yang serupa. Iaitu BN akan kalah di Kuala Terengganu. Ada juga mengatakan BN harus kalah? Marah sungguh nampaknya?

Pada awalnya kami semua hanya berseloroh sahaja dengan isi perbualan tersebut. Mana tidaknya media cetak dan elektronik yang PRO-BN dengan rancak memaparkan kemurahan hati jentera BN memberi pelbagai dana, insentif dan bantuan ekonomi yang nilainya jutaan ringgit. Besar umpan yang digunakan.

Tapi apabila meneliti pada media PRO-PR tidak pulak membuat perkara yang sama. Seolah tiada sebarang suntikan dana atau modal yang diberikan oleh PR kepada Kuala Terengganu (KT). Cukup dengan sekadar berceramah sahaja. Nampaknya umpan BN tak menjadi. Dengan kemenangan PAS, ini menunjukkan yang rakyat KT sudah jelak dengan strategi lapuk BN.

Ada yang menyuarakan yang bantuan BN adalah berupa strategi dan bantuan bermusim? Iaitu "musim pilihanraya" sahaja! Bagi mereka segala dana dan insentif yang diberikan sepatutnya telah diterima lebih awal lagi, iaitu sebelum PRU 2008. Tapi bila tiba PRK-KT, mulalah terhegeh-hegeh!. Itu kata-kata yang biasa kita dengar.

Ada juga yang berkata "Kan bagus kalau setiap hari adalah musim pilihanraya". Sebab bila tiba musim pilihanraya, melimpah ruah segala bentuk bantuan dan insentif. Selain itu, ketika musim piliharaya ini jugalah masa yang paling mudah untuk melihat wakil rakyat membuat pelbagai amal. Masa inilah ada yang sanggup nak melawat dari rumah ke rumah berjumpa dengan rakyat! Selepas pilihanraya? Haramm. Nak buat appointment pun payah.


huhuhu..dah kalah

Sekarang keputusan tidak memihak kepada BN. Apa akan terjadi dengan segala insentif, dana dan bantuan yang disalurkan kepada rakyat KT masa kempen pilihanraya? Jangan dihentikan, sudah lah. Dah bagi, lepas tu tak jadi pulak. Tu bukan buruk siku. Tu namanya hati busuk.

Takkan rakyat KT dapat cek replika jer?



No comments: