Friday, January 2, 2009

Palestine Hancur : Salah Kita Berdiam? atau Salah Israel Menyerang?


Serangan Israel

Sabtu 27 Dec 2008, bumi Palestine telah dihujani serangan bertubi-tubi oleh pihak Israel. Angka korban terkini mencecah lebih 670 orang awam yang tidak berdosa dan lebih 3500 yang lain cerera. Sedih membaca artikel-artikel tetang kemusnahan dan kematian yang tidak henti-henti di sana. Lebih-lebih lagi sedang umat Islam Palestine dan seluruh dunia membuat persediaan menyambut Maal Hijrah 1430 ketika itu.

Bagaimana kita tergamak membiarkan kesengsaraan bermaharajalela di sana? Bagaimana kita boleh terus menjadi tunggul menyaksikan si ibu bapa yang mengutip setiap cebis tubuh anak kecilnya yang hancur berkecai? Bagaimana kita hanya boleh melihat bayi kelaparan menangis merangkak ke tubuh kaku ibunya untuk menyusu? Bagaimana kalau kita dan ahli keluarga yang berada di tempat si ibu bapa dan si bayi itu tadi?


Bayi 4 bulan yang terkorban (kiri).
Si ibu ketakutan melindungi anaknya dari askar israel (Kanan)

Ya! memang kita tidak dapat rasakan semua ni. Sebab kita tidak berada di sana dan kita harus bersyukur kerana masih ada keamanan di negara kita. Jikalau perkara yang sama berlaku disini? Cuba anda tafsirkan sendiri.

Pihak Israel mendakwa serangan tersebut adalah untuk memusnahkan kubu Hamas yang bertapak di Gaza. Walau apa pun dakwaan si Israel jahanam, tidak bererti nyawa orang tua, perempuan dan kanak-kanak halal dikorbankan. Inilah strategi yahudi, melakukan operasi yang kononnya untuk membunuh perjuang Hamas. Mereka hanya mementingkan operasi terlaksana, walaupun nyawa orang awam Palestine menjadi korban.

Sudah berpuluh kali serangan berlaku di sana. Beribu-ribu kematian telah direkodkan. Macam biasa pemimpin dari seluruh dunia akan mengeluarkan kenyataan yang sama. "Kami menyelar tindakan serangan Israel"!! Cakap cakap cakap. Blah bla bla.. Takkan cakap jer! Macam anjing menyalak bukit. Siapa yang anjing.. siapa yang bukit? Maaf jika terkasar. Tiada guna lagi melakukan gencatan senjata! Sudah berpuluh gencatan senjata di antara Israel dengan musuhnya dimeterai. Apabila tamat sahaja tempoh, berlaku serangan, berlaku lagi kematian orang awam.

Israel apabila diselar, selamba menafikan dengan menyatakan bahawa serangan mereka tidak dituju kepada orang awam! Perkara ini dikukuhkan dengan liputan berita oleh CNN dan BBC. Dua agensi berita dari Amerika dan Britain, yang telah berjaya manipulasi pemikiran rakyat mereka. Saya dapati liputan agensi ini berat sebelah dan tidak memaparkan kesengsaraan rakyat Palestine dengan jelas.

Pernah sekali, dua agensi ini memaparkan kesengsaraan rakyat Israel ? Apa ke hal nya? Dalam liputan itu dikatakan rakyat Israel ditindas dan 50 orang terkorban setiap tahun. Bila saya melihatnya, saya faham mengapa rakyat Amerika dan Britain lebih simpati pada Israel dari Palestine. Persoalannya siapa yang ditindas? Lagi satu angka korban Palestin adalah 200 kali ganda lebih tinggi dari Israel sepanjang tahun. Di sini siapa yang lebih sengsara.

PBB jelas tidak komited untuk menyelesaikan isu ini. Jika tidak, takkan perkara ini berlanjutan sehingga lebih 60 tahun? PBB yang majoritinya terdiri daripada negara dunia ketiga hanya Kesatuan kerana kuantiti bukan kualiti. Kesatuan pilih bulu dan berat sebelah. Ini semua kerana adanya kuasa Veto. Apa itu Kuasa Veto? Ini lah satu bentuk kuasa kuku besi , satu bentuk kuasa diskriminasi yang hanya dimiliki oleh 5 buah negara iaitu US, Britain, Russia, Perancis dan China.


PBB yang terdiri dari 192 buah negara

Mengapa saya mengatakan kuku besi. Sebab kuasa ini juga dikenali sebagai kuasa Pembatal. Iaitu mempunyai hak membatalkan segala bentuk resolusi yang dianggap bercanggah pendapat dengan mana-mana negara kuasa Veto ini. Lebih menghairankan dengan hanya tentangan dari SATU kuasa veto sahaja! Ya satuu sahaja! Sudah cukup untuk membatalkan resolusi. Disebabkan Veto inilah tiada keseimbangan dalam pergerakan keamanan PBB.

Kerana PBB inilah negara Israel terwujud! Kerana pada 29 November 1947 PBB telah meluluskan Pelan pembahagian Negara. Di mana pembahagian kepada satu Negara Arab dan satu Negara Yahudi. Kononya pembahagian ini adalah bertujuan untuk mengelakkan konflik yang berpanjangan. Tapi sekarang dah lebih 60 tahun! Tak cukup panjang ke konflik ni.

Pelan ini tidak mendapat kelulusan dan persetujuan negara-negara Arab yang terlibat. Negara mana yang hendak bersetuju jika tanah, rumah dan harta benda di rampas dan kemudian dibentuk menjadi sebuah negara lain. Lebih pelik majoriti negara yang meluluskan pelan tersebut terdiri dari negara yang tidak terusik langsung kedaulatannya (US, Britain). Liga Arab yang terdiri dari pada Mesir, Iraq, Jordan, Lebanon, Arab Saudi dan Syria menentang sekeras-kerasnya pelan ini. Tapi apa boleh buat, tidak ada satu pun negara arab mahupun negara Islam mempunyai kuasa Veto. Jadi suara mereka di PBB hanya didengar tapi tidak dilaksana.

OIC pula telah melakukan banyak perbincangan mengenai isu di Asia Barat. Mencari jalan penyelesaian bagi menghentikan kepincangan di sana. Salah satu perbincangan pada 15 and 16 Feb 2007 yang berlansung di Kuala Lumpur adalah bagi membincang bagaimana menghentikan penaklukan Israel ke atas bumi Palestine. Namun tiada tanda-tanda sengketa akan reda disana. Tiada tanda yang Israel akan berhenti.


OIC yang terdiri dari 57 negara

Nasib Palestine ibarat telur dihujung tanduk, rakyatnya hanya memikirkan adakah 'aku' akan hidup keesokkan harinya. Adakah akan ada masa depan untuk anak-anak 'aku'? Keberanian OIC yang terdiri dari 57 buah negara pula dilihat ibarat telur dihujung tanduk juga, terlalu berhati-hati membuat keputusan dan seolah tunduk dengan dasar PBB.
Perkara ini berulang-ulang sebenarnya.
1- Israel menyerang, banyak negara menyelar.
2- Negara yang menyelar tu pulak akan bersidang.
3- Kata putus di persidangan adalah 'gencatan senjata'.
4- Selepas tamat gencatan senjata
5- Ulang langkah 1
Bla bla bla.. berterusan tanpa perubahan. Yang berubah adalah jumlah kematian orang awam, yang memang semakin bertambah di Palestine. Jika beginilah cara PBB dan OIC nak menyelesaikan masalah memang tidak akan ada kemanan di Palestine.

"Fuyoooh!! Nampak real lah"

Saya ucapkan 'terima kasih sahajalah' kalau mereka ingin terus melakukan langkah 1 hingga 5 tadi. Tahniah juga kerana berjaya mendapat tempat duduk esklusif menonton kematian rakyat Palestine.

1 comment:

magfirah said...

sebaiknya kita sebagai saudara islam yang ada dibuminya allah ini turut membantu saudara kita yang ada di palestina yang dari pagi ke malam merasakan serna susah. Bagi yang mampu materi dapat menyisihkan hartanya untuk dikirim kesana, bagi yang memiliki pengaruh politik di negara maging-masing,agar sebaiknya membantu agar negara kita dapat membantu, bagi yang menguasai media informasi agar dapat menunjukkan ini kebiadaban bangsa israel terhadap warga di palestina keseluruh dunia