Friday, January 16, 2009

Perstiwa-Peristiwa Mengenai Masjid al-Aqsa


Kedudukan Masjid al-Aqsa yang sebenar (dalam bulatan)


Sebelum ini saya ada membuat sebuah artikel mengenai kekeliruan umat Islam terhadap Masjid al-Aqsa. Pada yang tak pernah baca, rajin-rajinkanlah diri dengan klik sini. Berikutnya adalah sisipan peristiwa yang telah terjadi selepas PBB melaksanakan pelan pembahagian negara 1947.

07 Jun 1967 : Jeneral Isreal Mordechai Gur didalam kenderaan bersenjata lengkap menduduki Masjid Al Aqsa hingga tiga hari berturut-turut dari awal perang 1967.


07 Jun 1967 : Pihak Israel setelah menjajah bahagian timur kota Al Quds ( Jerusalem) serta mengambil kunci-kunci pintu bahagian barat Masjid Al Aqsa dan hingga kini belum dikembalikan lagi.

09 Jun 1967 : Pelaksanaan solat Jumaat di Masjid Al Aqsa dihalang oleh tentera penjajah Israel. Ini adalah kali pertama solat Jumaat tidak dilakukan sejak pembebasan Jurusalem oleh Shalahuddin Al Ayyubi (Saladin) tahun 1187M.

Salahuddin Al Ayyubi


15 Jun 1967 : Pendeta Yahudi, Shalomo Gorn, pendeta besar tentera pendera Israel bersama 50 pengikutnya melaksanakan ibadah keagamaan di halaman Masjid Al Aqsa.

15 Julai 1967 : Pusat Perundangan Tinggi Syariat Islam menolak pemintaan organisasi Fremansory Amerika untuk membangun Haikal Sulaiman di halaman Masjid Al Aqsa.



24 Jun 1969 : Pemerintah kolonial Israel menguasai sekolah " Tankuziah" yang dikenal dengan nama Mahkamah terletak di pintu tangga dan digunakan pihak Israel sebagai markas tentera.

21 Ogos 1969 : Seorang pengganas, Danis Dohan, menyerbu halaman masjid dan mendekati mihrab serta sempat membakarnya.



Kebakaran Masjid al-Aqsa

28 Januari 1976 : Pusat Perundangan Israel memutuskan bahawa orang Yahudi mempunyai hak menunaikan upacara keagamaan didalam Masjid Al Aqsa.

14 Ogos 1979 : Sekumpulan radikal Yahudi Gourson Salmon menyerbu masjid. Namun penduduk Palestin berjaya menghalang dan menggagalkan cubaan jahat yahudi tersebut.

13 Januari 1981 : Para anggota gerakan penjaga gunung Haikal menyerbu Masjid Al Aqsa bersama pendeta Moshe Shegel dan sejumlah tokoh gerakan Hatheya.

07 Mei 1981 : 25 orang dari kumpulan radikal Yahudi berusaha memasuki ke halaman Masjid Al Aqsa, namun sempat dihalang para penjaga dan pengawal Masjid Al Aqsa.

28 Ogos 1981 : Penemuan terowong di bawah Masjid Al Aqsa yang gerbangnya berada di Tembok Ratapan. Pondasi terowong dibina oleh pendeta tembok ratapan dan para pekerja dari Bahagian Agama Israel.

31 Ogos 1981 : Aktiviti penggalian terowong di bawah Masjid Al Aqsa masih tetap berlangsung yang menyebabkan keretakan serius di sejumlah bangunan Warisan Islam yang bersebelahan dengan Masjid Al Aqsa.

08 April 1982 : Penemuan sebuah kotak berisi bom dan surat ancaman di pintu masuk Masjid Al Aqsa. Bersama bom itu ditemukan pula alat pengukur waktu dan radio transitor.

11 April 1982 : Penindasan ke atas Masjid Al Aqsa juga dilakukan seorang tentera Israel bernama Hary Goldman. Beliau menyerbunya sambil melepaskan tembakan rambang.

29 Mac 1984 : Tangga menuju gerbang Majlis Islam Tinggi runtuh. Sebuah lubang yang panjangnya 3 meter, lebarnya 2 meter dan kedalamannya mencapai lebih dari 10 meter terbentuk.

08 Oktober 1990 : Pasukan penjajah Israel melakukan serangan di dalam Masjid Al Aqsa. Seramai 22 Jemaah solat terbunuh dan lebih dari 200 cedera parah.


14 Julai 1996 : Golongan esktrimis Yahudi meminta Perdana Menteri Netanyahu membahagikan Masjid Al Aqsa.

24 September 1996 : Terowong di bawah pagar bahagian barat Masjid Al Aqsa terbuka lebar.


04 Oktober 1996 : Tentera Isreal diletakan sebagai pengawal pintu Masjid dan pemuda Islam yang usianya di bawah 35 tahun dilarang masuk menunaikan Solat di Masjid Al Aqsa.

28 Januari 1997 : Penggalian terowong Israel terus berlangsung di bahagian barat daya Masjid Al Aqsa dengan ketinggian 6 – 9 meter.

08 Jun 1999 : Seorang warga Yahudi masuk secara senyap ke halaman Masjid Al Aqsa dan melakukan tindakan bermoral dengan mengotori kesucian Masjid Al Aqsa. (tidak pasti apa yang dilakukan)

31 Ogos 1999 : Israel mengeluarkan kenyataan untuk menghancurkan Istana era Dinasti Umayyah yang bersebelahan dengan Masjid Al Aqsa dan meluaskan tembok ratapan untuk warga Yahudi serta meruntuhkan segala bentuk simbol Islam.

09 Mac 2000 : Kelompok Yahudi radikal yang bernama “ Ezrat Menahem “ berusaha melaksanakan pesta besar di halaman tembok ratapan yang kononnya diperuntukan bagi upacara – upacara Yahudi .



Selamatkan Palestine Selamatkan Masjid al-Aqsa

2 comments:

fital said...

Marilah kita sama2 berdoa semoga masjid Al Aqsa tersebut dapat dirampas kembli oleh orang islam.

Fadiel "aburafa" Ahmad said...

Kebanyakan Ummat Islam hingga kini (Tahun 1430 Hijriah / 2009 Masehi) masih menganggap Mesjid Sulaiman (Solomon Temple) atau sering disebut Baitul Maqdis, yang ada di Yerusalem (wilayah yg diperebutkan Arab dan Israel) sebagai Masjid AL Aqso yang termaktub dalam QS 17 ayat 1.

Padahal jika Masjid Al Aqso, yang berarti “Mesjid Yang Jauh” seperti tercantum pada ayat diatas, dianggap sebagai Baitul Maqdis yang di Palestina, maka ini akan kontradiktif (bertentangan) dengan QS 30 ayat 2 – 3, dimana dikatakan pada ayat tersebut bahwa Palestina adalah “Negeri Yang Dekat”. Dan jika dikondisikan dengan masa kini...........

Selengkapnya silahkan kunjungi :

http://forum-iqro.blogspot.com