Wednesday, January 28, 2009

Betul Ke Tak Halal?

Ini adalah kesinambungan dari artikel nan-naga bertajuk "Tak Halal" (klik sini). Topik ini mendapat reaksi pelbagai pihak dari forum-forum dan blog-blog yang tertanya-tanya betul ke tak halal? Sini nan-naga jumpa sijil halal lama dari salah sebuah kedai "Kopi Putih Pekan Lama" tarikh Luput 2008. Dapat dari seorang blogger lain yang berkongsi pengalamannya melawat "Pekan Lama". Di galakkan membaca (KLIK SINI)

Tapi yang hairan Sijil Halal ini bukan untuk keseluruhan premis atau menu makanan Old Town. Ia hanyalah Sijil Halal untuk beberapa jenis minuman sahaja! Makanan Tak Ada!

Macam ini punya sijil pun adakah? Ni Sijil Halal ke Sijil Separuh Halal. Err..boleh ker macam tu. Bukan nak jatuhkan sesiapa. Sedikit Terkeliru.


Sijil Halal Jabatan Agama Islam Negeri Perak


Memang Sijil tu dah luput pada Jan 2008. Soalnya kenapa pulak sijil Halalnya bentuk begini? Sebelum 2008? Pasti ramai yang sudah melantak kat kedai "Pekan Lama" ni. Ramai ke tahu pasal senarai minuman ni jer yang halal? Rasanya tidak. Kalau anda perhatikan minuman yang tersenarai adalah minuman segera 3 in 1 atau 2 in 1. Cuba anda klik pada gambar dan nilai sendiri.


Hari ni Surat Khabar Utusan, ada artikel-artikel tentang kopitiam-kopitiam di Malaysia, termasuklah "Kedai Kopi Putih Pekan Lama". Tapi tidak dinyatakan pula status halalnya dengan jelas. Ramai pula wartawan utusan yang membuat liputan tentang kopitiam-kopitiam ni. Kalau boleh letak kan sekali gambar sijil Halal tu yerr.

Bagi nan-naga "Pekan Lama" tak Halal! Kalau ada sesiapa yang boleh nafikan yang Pekan Lama ni adalah Halal sepenuhnya. Sila ajukan! Ramai nak tahu. Kalau betul! nan-naga akan perbetulkan segala artikel dengan segera. Tak ada hal.



Kelemahan yang dapat dilihat dengan ketara ialah tiada keseragaman dalam mengeluarkan Sijil Halal ni di Jabatan Agama Islam. Setiap satu Jabatan Agama Islam Negeri dengan negeri lain mempunyai pengiktirafan dan senarai premis halal yang berbeza.



Bila kita rujuk satu Jabatan negeri, dia cakap "Tak ada, tapi mungkin ada pengesahan di Jabatan Agama Islam Negeri Lain". Kenapa perlu macam ni??? Menjadi tanggungjawab Jabatan atau JPM untuk mengelakkan kekeliruan dan memperbaiki kelemahan ni. Kalau diseragamkan, lebih mudah untuk pengguna Islam merujuk yang mana satu premis Halal dan Tidak.




Link-link lain :

http://e-halal.hdcglobal.com/aduan_siar_c.php?id=7433&a=U
http://www.mesra.net/forum/index.php?showtopic=84268
http://www.ehoza.com/v4/forum/isu-semasa/33620-status-halal-old-town-white-coffee-benarkah.html

3 comments:

Unknown said...

LAgi geram aku dengar! suka sgt membodohkan umat islam!!!

abdrahim kassim said...

Yang ni kena tanya Raja Nazrin, dia yang jaga agama Islam Perak.

. said...

Tuan,

Dijemput tuan dan rakan-rakan menandatangani petisyen pengasingan jualan barangan halal dan haram:

http://www.petitiononline.com/macom/petition.html

Tolong war-warkan kepada sahabat-sahabat yang lain.

Terima kasih.